World of Warcraft’ı Neler Bekliyor?

19 Kasım 2013 Salı Unknown 0 yorum
9 yıl önce Blizzard oyunculara Azeroth’un derinliklerine giden bir maceranın kapılarını açtı. World of Warcraft ya da kısa haliyle WoW, MMORPG türünde tabiri caizse bir değil bir çok devrim yarattı. Öncelikle aylık ücret sistemine sahip  bir oyun olmasına rağmen kırdığı aktif oyuncu rekorları ile gazetelerin başlıklarına bile konu olan WoW sonra da “WoW-killer” denilen bir olgunun oluşmasına neden oldu. (Tabi biz henüz böyle bir MMORPG’ye rastlamadık.) Gel zaman, git zaman 9 sene geçti her ne kadar Blizzard sürekli cilalasa da WoW’da diğer bir çok oyun gibi eskimeye başladı. Blizzard bizi en az 1 genişleme paketinin beklediğini belirtse de bu önüne geçilemeyen yaşlanma ve Blizzard/Activision’ın son yıllarda ki politikaları yüzünden WoW kan kaybetmeye başladı. Şimdi bunların sebeplerine bir göz atalım, hemen ardından da WoW’u gelecekte neler bekliyor bunlara dönelim.
Dediğim gibi WoW sürekli yenilenen ve değişen bir oyun, zaten 9 yıl boyunca bu değişimler olmasaydı şimdi çoktan oyuncuların gözünden düşmüş olurdu. Ancak bir grup oyuncu bunun tam tersini iddia ediyor. Onlara göre oyunun şu anki durumu yenilenmiş olması(!) Tahmin edebileceğiniz gibi eski oyuncular yani kabaca Azeroth’da 6 yıldan fazla zaman geçirmiş kişiler oyunun çok kolaylaştığını vs. durumları öne sürerek bunun oyunun oyuncu kaybetmesine sebep olduğunu iddia ediyorlar. Bu durumun hemen ardından oyunun yaşlanması geliyor. Eskiyen grafik motoru bir yere kadar cilalanabildiğinden Azeroth günümüz MMORPG’lerin yanında grafiksel ihtiyacı karşılayamayacak bir pozisyona düşüyor.  Bir de değişen trendler var tabi, son dönem içinde oyuncuların büyük çoğunluğu aylık ödeme zorunluluğu bulunmayan, mikro ödeme sistemlerinin kullanan free-to-play(ücretsiz) oyunlara yönlendi. Bu ücretsiz online oyun çılgınlığı almış başını gitmişken, yine son dönemlerde WoW-killer olarak lanse edilen; AION, TERA, RIFT  ve hemen ardından da SWTOR’da ücretsiz oyunlar kervanında yerlerini aldı. Wrath of the Lich King’in çıkışına yetişmek için buglarla dolu olarak piyasaya sürülen, hatta MOBA modu bile yapılan ve geçtiğimiz günlerde 5 yılın ardından sunucuları kapanan Warhammer Online’dan bahsetmeye bile gerek yok sanırım.
 
Ancak, böyle ciddi rakipleri mezara gömen bizim eski dostumuz da yavaş yavaş bazı kötü sinyaller vermeye başladı. Bu sinyallerden ilki Cataclysm ek paketinin takip eden 2. ayda gerçekleşmişti. Hem oyuncular hem de yapımcılar tarafıdnan gelmiş geçmiş en büyük potansiyele sahip ek paket olarak tanımlanan Cataclysm (ki bu ek paket WoW 12 milyon ücretli aktif kullanıcı rekoruna ulaştığı dönemdir) bir anda çöküşe geçmeye başladı. bir kaç ay içinde 3 milyondan fazla oyuncu kaybeden WoW, Mists of Pandaria’nın çıkışına kadar geçen sürede 8 milyon nüfusa kadar geriledi. Ancak Cataclysm sonrası hatalarının farkına varan tecrübeli geliştirici Mists of Pandaria ile tekrar 10 milyongibi rakamları gördü, üstelik sunucu, karakter ismi, cinsiyet değişimleri görsel pet ve Transmogrification itemleri vs. derken Blizzard WoW’dan en çok parayı kazandığı döneme girdi. Buna adeta para basmak bile diyebiliriz çünkü WoW’un geliri bir çok 3. dünya ülkesini geride bırakmış, hatta nüfusu yine bir çok Avrupa ülkesini sollamış durumdaydı. Ancak son rakamlar pek de öyle söylemiyor.
 
SuperData isimli bir istatistik kurumunun iddiasına göre bundan tam 5 ay önce yani Nisan ayında oyunun gelirleri 93 milyon $‘a  (evet 6 sıfır) düşmüş. “Düşmüş hali bu mu be!” diyebilirsiniz ancak Şubat ayında oyunun geliri 200 milyon $ civarındaymış yine aynı firmanın verilerine göre. Bu persfektiften bakıldığında Blizzard/Activision oldukça yüklü miktarda para kaybetmiş gibi görünüyor. Pek gerçekçi olmasa da Blizzard 1 milyar dolardan fazla para kaybetmiş gibi görünüyor, tabi Şubat ayının Mists of Pandaria’nın çıkışının hemen sonrasına rastladığını ve oyun satış gelirlerinin de payını unutmamak lazım. Bunların yanında Asya sunucularında yaklaşık 1.2 milyon oyuncunun pasif konuma geçtikleri de belirtiliyor. Her ne açıdan bakarsak bakalım WoW kesinlikle oyuncu ve gelir kaybına uğramış görünüyor ve Blizzard’ın acilen bir şeyler yapması gerekiyor gibi görünüyor.
 
Peki Blizzard’ın ne gibi planları olabilir Azeroth’u yeniden canlandırmak için? Görülen o ki Blizzard işin hem aydınlık hem de karanlık tarafından yaklaşıyor. World of Warcraft’ın hali hazırda gerçek para ile satın alınabilen kozmetik eşyalara sahip ve bunların büyük çoğunluğu da son genişleme paketleriyle birlikte gelmişti. Bahsedilen eşyalar pet, binek ve Transmogrification eşyalarını(eşya görünümlerini değiştirebileceğiniz güzel görünmlü eşyalar) kapsıyordu. Ancak 5.4 Siege of Orgrimmargüncellemesi öncesi yapılan datamining ve ptr incelemelerinde oyuna eklenen exp arttırıcılar dikkati çekmişti. Tabi bunun gelmesinin başlıca sebeplerinden biri iyice artan seviye aralığının kolay aşılmasını sağlamak ve bunun yüksek seviyeli oyunculara ve oyunun high-end içeriğine bir etkisi bulunmuyor ancak bu durumu WoW’un ücretsiz modele geçişi için bir ipucu olarak algılayan insanların sayısı da az değil ki hiç de haksız sayılmazlar.

Şu andaki değişimlere bakarsak WoW’un ücretsiz model yolcusu olduğunu çıkarabiliriz ancak önümüzdeki 1-2 yıllık dönemde bu durum hiç de olası değil.  Özellikle de Siege of Orgrimmar yaması Mists of Pandaria’nın sonunun geldiğini bize kesin olarak göstermiş oldu. Hatta yeni ek paket ile ilgili olarak oldukça muhtemel görünen iki yeni isim bile var. Biri Old Gods ile ilgili olan Dark Belowgüncellemesi, diğeri ise Rise of the Legion isimi takılmış olan Burning Legion ile ilgili içerik. Oyunun hikayesindeki gelişmelere de bakarsak Özellikle Rise of the Legion olmak üzere her iki içeriğin de gelebilme ihmitali oldukça yüksek görünüyor. Son olarak ise Blizzard’ın oldukça uzun zamandır üzerinde çalıştığı projesi TITAN var. Bildiğimiz üzere TITAN Blizzard’ın 3 büyük evreninden hiç birine bağlı değil ve tamamen sıfırdan yeni bir senaryo çevresinde, yeni bir grafik motoruyla hatta Blizzard’ın iddia ettiğine göre MMORPG dünyasına (WoW gibi) yeni standartlar getirecek bir oyun olacakmış. Yani TITAN çıktığında çok büyük bir ihtimalle WoW ücretsiz modele geçiş yapacak, ancak söz konusu firma 10 yılda oyun çıkarmayan, bir oyunu 3 kere baştan yapan Blizzard olunca yakın bir gelecek için hiç de umutlu olmamanızı öneriyorum.  Yani bu da demek oluyor ki yakın dönem içinde WoW’un ücretsiz modele geçme ihtimali oldukça düşük, hem de çok. Ancak genel tabloya baktığımızda 9 yıllık süreç içinde şöyle diyebiliriz ki; Azeroth ücretsiz modele hiç bu kadar yakın olmamıştı, tabi çıkacak yeni genişleme paketlerinden sonra…

0 yorum:

Son Önizlemeleri

Recent Post